goldwing

Stílusosan ünnepli a Gold Wing 50. évfordulóját a Honda

Az 50. születésnapját ünneplő Honda Gold Wing már a – 999 cm 3 -es ősmodell – 1975-ös
bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá.
Fél évszázados története során mérete és összlökettérfogata egyaránt jelentősen nőtt, s a
Honda zászlóshajójaként nemzedékről nemzedékre szintet lépett menetkomfort, luxus és
műszaki fejlettség terén. Hogy a típus továbbra is a gondtalan hosszú távú túrázás
szimbóluma lehessen, a 2025-ös évre még kifinomultabbá tették a mérnökök, nem mellesleg
elkészítették a jubileumi, 2025-ös GL1800 Gold Wing Tour 50 th Anniversary változatot, ami
kétféle gyönyörű, múltidéző színösszeállításban elérhető, és természetesen az évfordulós
emblémákat is megkapja. A 2025-re némileg átdolgozott Eternal Gold-Mahogany Brown
Metallic kombinációt például az 1988-as GL1500 ihlette, a szintén frissített Bordeaux Red
Metallic festést pedig fekete-arany grafikával, illetve elegáns, visszafogott megjelenésű,
aranyszínű feliratokkal és díszítőelemekkel tették látványosabbá.
Jubileumi Gold Wing-embléma kerül a középkonzolra, és az okoskulcsra is, méghozzá „50 th
Anniversary”- és „Since 1975”-felirattal. A háromdimenziós, két tónusú, krómozott táblácskák
jellegzetes oroszlánfejjel, széttárt sasszárnyakkal és nyitott karmokkal jelenítik meg azt az
erőt és méltóságot, amit a modell képvisel. Érdekesség, hogy a nagy tudású digitális
műszeregység programját is átírták, így indításnál egyedi, 50. évfordulóra rajzolt animáció
fut a képernyőn.
A születésnap fontosságát jelzi, hogy az első 1833 európai Gold Wing 50 th Anniversary –
vásárló exkluzív, korlátozott példányszámú motorkerékpár-makettet kap ajándékba. A
gyűjtői darabnak szánt, 28 cm hosszú és 15 cm magas műtárgy egyik oldalán az eredeti
Gold Wing ősmodell, a másikon pedig az új generáció látható.
A Gold Wing kedvező megítélésében jelentős szerepet játszik, hogy mindig a legújabb,
legmodernebb műszaki megoldásokkal küldték hadba a márka szakemberei, és nincs ez
másként most sem. Erről tanúskodik, hogy újfent frissítették a hifirendszert és a
sisakkommunikációt, valamint új, megnövelt teljesítményű, nagy sebességnél is tisztán
hallható hangszórókat építettek be. Ráadásul az Apple CarPlay™ és Android Auto™
alkalmazás immáron wifivel is kapcsolódhat az okostelefonokhoz, nemcsak vezetékkel.
A 2025-ös Gold Wing és Gold Wing Tour módosított ECU-beállításokkal és új, O 2 –
érzékelővel ellátott kipufogórendszerrel érkezik, ilyenformán már az EURO5+
környezetvédelmi norma előírásainak is megfelel.
A GL1800 Gold Wing 50 th Anniversary az egyedi és álomszép, az 50. évfordulóra kikevert
Matt Ballistic Black színben rendelhető meg, amit nagy méretű, mutatós Gold Wing-logókkal
díszített oldaldobozok koronáznak meg.
A Gold Wing különleges története
1972: A kezdetek
Új tervezőcsapat formálódik a Hondánál, amelynek irányítását a – korábban öt- és
hathengeres utcai versenyerőforrások fejlesztésével foglalkozó – Soichiro Irimajirire bízza a
vállalat vezetése. Feladatuk, hogy kitapogassák a Grand Touring tanulmánymodell határait,
pontosabban, hogy kiderítsék, mennyire lehet kifinomult, kényelmes és jól felszerelt egy
olyan motor, ami igazán nagy távolságok leküzdésére képes. Így született meg a szigorúan
titkos M1 prototípus. Mozgatásáról folyadékhűtésű, hatdugattyús, fekvőhengeres motor
gondoskodott, melynek erejét kardántengely vitte át a hátsó kerékre. A máig megőrzött
építésmód elképesztően hatékonynak bizonyult, az M1 minden szempontból messze
felülmúlta a kor túramotorjait.
1975: GL1000 Gold Wing
Az első sorozatgyártású Honda Gold Wing maga volt a forradalom: teljesen új korszakot
nyitott a hosszú távú utazásokra tervezett motorkerékpárok történetében! Világelső
teljesítményét egyedülálló, 999 cm 3 -es, folyadékhűtésű, hat fekvő hengerrel büszkélkedő
motorjának köszönhette. Ez kellő erőt adott a villámgyors transzkontinentális utazásokhoz,
és olyan kifinomulttá tette a motorozást, ami korábban elképzelhetetlen volt. A Gold Wing-
vásárlók a kalandozás új formáját ismerhették meg, azaz gyorsabban és messzebbre
motorozhattak, mint valaha, különösképpen, hogy a modell megbízhatóság tekintetében is
legendásnak bizonyult. Persze ezzel a sikersztori nem ért véget. 1976-ban berobbant a
piacra a lenyűgöző Gold Wing Limited Edition modell, majd 1979-ben megnyílt a Honda of
America első gyáregysége, hiszen a Gold Wingek 80%-a az Egyesült Államokban talált
gazdára.
1980: GL1100 Gold Wing és GL1100 Gold Wing Interstate
Sportmotorokat megszégyenítő teljesítményével és túramotoros kényelmével a GL1000
teljesen új kategóriát teremtett, amelyet az öt évvel később, hosszas piackutatást követően
bemutatott GL1100 szilárdított meg teljesen, méghozzá Grand Tourer néven. Nagyobb,
1085 cm 3 -es motorja a korábbinál is nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot adott le,
hosszú tengelytávja pedig biztosabb úttartást és bőségesebb első-hátsó helykínálatot
szavatolt. Hidropneumatikus felfüggesztése szintén új mércét állított, akárcsak a teljes
idomzattal és dobozszettel felszerelt GL1100 Interstate. Ez utóbbi az első olyan
motorkerékpár volt, ami azonnal hadra fogható, prémium túrázóként gördült le a
gyártósorról.

1982: GL1100 Gold Wing Aspencade
A luxus csúcsát képviselő Aspencade kivitel egészen elképesztő felszereltséggel került a
szalonokba. Olyan csemegékkel kápráztatta el tulajdonosát, mint az LCD-műszeregység, a
CB-rádió vagy a fedélzeti légkompresszor.
1985: GL1200 Limited Edition
A Gold Wing piaci helyzetét erősítette, hogy az idomok nélküli alap-GL1200 helyét átvette a
GL1200 Limited Edition, melyet egyebek mellett elektronikusan vezérelt üzemanyag-
befecskendezés, négy hangszórós hifirendszer, sebességrögzítő, automatikus
szintszabályozásra képes hátsó felfüggesztés és utazást segítő fedélzeti számítógép tett
vonzóvá.
1988: GL1500 Gold Wing
Lehetetlen küldetés: legyen a Gold Wing még kényelmesebb, gyorsabb, kifinomultabb és
csendesebb, sőt kanyarvételi képességei is javuljanak! A feladat nehézségéről árulkodik,
hogy 15 tanulmánymodell készült, és ezek majd' 60 különféle prototípusát tettek próbára a
mérnökök. Ma már tudjuk, hogy megérte a sok-sok fáradozás, hiszen olyan luxustúrázó
született, ami több mint 10 évig uralta a motorkerékpárok világát.
2001: GL1800 Gold Wing
Újabb nyolc évnyi fejlesztés emelte hihetetlen magasságokba a Gold Winget – megérkezett
a GL1800. A munkálatokat Masanori Aoki, a CBR250RR, a CBR400RR és a híres
CBR600F3 tervezője irányította, nem csoda, hogy az új Gold Wing menetteljesítményei
mindenkit elvarázsoltak. Ahogy ő fogalmazott: „Az én feladatom, hogy még élvezetesebbé
varázsoljam a motort, ezért olyan dinamikussá és könnyen kezelhetővé tettük, akárcsak egy
sportmotort.” Sokféle erőforrást kipróbáltak, mire rátaláltak az igazira, így született meg az –
alumínium zártszelvényekből épített vázba szerelt – hatdugattyús, fekvőhengeres csoda, és
a felülmúlhatatlanul kezes és stabil GL1800. Hogy mennyire volt modern? Nem kevesebb,
mint 20 szabadalmat jegyeztettek be az alkotók!
2006: Az első légzsákkal felszerelt szériagyártású motorkerékpár
Ezt az átrajzolt hátsó lámpával és frissített műszeregységgel hadba küldött nemzedéket az
Egyesült Államokban kezdték először forgalmazni, és a világ első légzsákkal felszerelt
sorozatgyártású motorkerékpárjaként írta be magát a történelembe.
2011: Új stílus
Az új Gold Wing fejlesztését a „Fejedelmi agresszió” névre keresztelt formatervezési irányelv
határozta meg. Így aztán olyan elegáns, tekintélyt parancsoló, egyszersmind lendületes
idomzat öleli körbe a műszaki alapokat, ami egyértelmű utalás a típus élettel teli, izgalmas
mivoltára, valamint könnyű kezelhetőségére és kimagasló teljesítményére. Mindemellett a
szállítókapacitást 150 literre növelték, és új, hat hangszórós, megannyi csatlakozási
lehetőséget felkínáló hifirendszert állítottak szolgálatba.
2013: Gold Wing F6B
Az épített motorokat idéző Valkyrie (1996-2003) és az egyedi, korlátozott példányszámban
készülő Rune (2003) a Gold Wing motorjára épült, fő piacuk természetesen az Egyesült
Államok volt. A Gold Wing család 2013-ban új taggal, az idomok nélküli, hosszú és alacsony
Gold Wing F6B-vel bővült. Ez az egyedi, custom-túra modell a baggerek különleges
formajegyeivel csavarta el a nagy és izgalmas motort kereső vásárlók fejét.
Ez a harmadik gép, ami kiérdemelte a Gold Wing elnevezést. Alacsony, elszánt és roppant
erőteljes – a Gold Wing F6C alaposan felkavarta a power cruiserek, azaz a
teljesítményorientált cirkálók piacát.
2018: GL1800 Gold Wing
Tetőtől talpig megújult formában, vadonatúj motorral és vázzal érkezett a 2018-as
modellváltozat, melynek tervezői optimális, kompakt méretre és igazán átütő felhasználói
élményre törekedtek. Modellváltozattól függően akár 48 kg is lehetett a tömegcsökkenés az
előző nemzedékhez mérten.
A vadonatúj, kettős vízszintes lengőkaros első felfüggesztésnek köszönhetően még
precízebben irányíthatóvá vált a típus, és úttartása, egyenesfutása is számottevően javult. A
konstrukció további előnye, hogy az áttervezett, optimalizált méretű, hathengeres
boxermotor előrébb kerülhetett, ilyenformán még jobb lett a modell súlyelosztása. Maga az –
elektronikus gázmarkolattal ellátott – erőforrás továbbra is elképesztő nyomaték- és
teljesítménylavinával kápráztatta el a tulajdonosokat, az erőátvitelről új, hatfokozatú, lábbal
kapcsolható vagy hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó (DCT) gondoskodhatott.
Mindezt okoskulccsal (Smart Key), Apple CarPlay™ alkalmazással és Bluetooth™
kapcsolattal fűszerezték meg a Honda szakemberei a teljes kényelem érdekében.