Minőségi ugrással újult meg Európa legnépszerűbb Nissanja, amelyből története során, 2006-os bemutatása óta, több millió példányt értékesítettek. A kompakt szabadidő-autók egyik úttörője új külsővel, hibrid hajtáslánccal, izgalmas formavilággal, Google alapú szolgáltatásokkal és várhatóan versenyképes árral érkezik meg nyár végén a magyar kereskedésekbe.
A Nissan Qashqai nemzetközi bemutatóján az e-Power hajtással szerelt változattal ismerkedtünk meg, a hagyományos, a hazai piacon nagyobb népszerűségnek örvendő, 140 és 158 lovas lágy hibrideket nem lehetett kipróbálni – írja az autoszektor.hu a világ egyik legnépszerűbb családi SUV-jának nemzetközi bemutatójáról.
Merész megjelenés
Az Qashqai eddig sem túl visszafogott hűtőrácsát alapoktól fogva újragondolták, hogy még markánsabb benyomást keltsen. Háromdimenziós, magasfényű fekete ék alakú elemek mozaikja alkotja, amely azt a látszatot kelti, hogy a motorháztető pereme és a rendszámtábla-tartó közötti térben lebegnek.
Az új fényszórók tekintélyes megjelenést és még határozottabb kiállást biztosítanak. A főlencse alatt a nappali menetfény öt kis lencséből áll, melyek formája megegyezik a hűtőrácson szereplő ékekkel A nappali menetfény körbe öleli a fényszórókat. A felső nappali fény látja el az irányjelző feladatát is, ráadásul most először, bizonyos felszereltségi szintek esetén, szekvenciális kanyarvilágítással is rendelkezik.
A kocsi hátulján a piros világítóelemek mostantól négy különálló elemből állnak, amelyek az első hűtőrács ékjeinek formáját idézik. A felnik 18-20 hüvelykes méretekben gyémántcsiszolású dizájnnal is elérhetők.
A kocsi méretei nem változtak, a harmadik generációs Qashqai hossza 4,4 méter, szélessége 1,8 méter, magassága 1,6 méter, tengelyek közötti távolsága 2,9 méter, tömege 17 mázsa, csomagtartója 455-1379 literes.
N-Design felszereltségi szint
A Qashqai választék új tagja az N-Design kivitel – ilyen volt a tesztelt és a képeken szereplő autó. Az N-Design kivitel esetében az ajtók és a kerékjárati ívek alatti rész a karosszéria színére fújtak. Egyediek a 20 hüvelykes könnyűfém felnik.
A magasabb felszereltségi szinteknél Alcantara borítást kapott a műszerfal és az ajtók belseje, a kartámaszok, a térdpárnák – ezek együttesen magasabb szintre emelik a belső tér minőségi érzetét.
A Qashqai három legmagasabb felszereltségi szintje esetében új üléskárpitok találhatóak, a fokozott prémium élmény érdekében. Elegáns a fekete, részben steppelt prémium bőr. Az N-Connecta, az N-Design és az efölött lévő felszereltségi szint esetén a belső tér hangulatvilágát 64 különböző féle színben jeleníthetjük meg.
Továbbfejlesztett technológia
A továbbfejlesztett 360 fokos kamerarendszer rendelkezik 3D-s funkcióval is, aminek segítségével a sofőr már nem csak felülről láthatja a járművet, hanem a nyolc külső kameranézetből választva a kocsit szemből, hátulról, oldalról vagy a sarkairól is láthatja, hogy felismerhesse a nem látható potenciális veszélyforrásokat. Ezeken túl a „láthatatlan motorháztető” néven ismert funkció lehetővé teszi a vezető számára, hogy úgy lássa az első kerekek helyzetét, mintha csak hátulról nézné azokat, ami lehetővé teszi a pontos manőverezést szűk helyeken, például többszintes parkolókban, ahol a beton szegélyek kárt tehetnének a kerekekben. A kamerakép felbontása lehetne jobb is.
A 360 fokos kamera segítségével a sofőrök biztonságosan tudnak ráhajtani a beláthatatlan utakra. A rendszer egy széles látószögű első kamerát használ, amely a motorháztető elejéről mutatja a kilátást a központi képernyőre vetítve. A „parkolóhely memória” funkcióhoz hasonlóan, a rosszul belátható helyeket is el lehet tárolni az AVM GPS memóriájában, így az automatikusan aktiválódik a csomópont közelében.
Beépített nagy testvér
A megújult Qashqai az első olyan jármű a Nissan európai kínálatában, amelybe a Nissan Connect infotainment rendszer részeként beépítették a Google built-in szolgáltatást, amely szinte zökkenőmentes kapcsolatot teremt az ügyfelek digitális élete és a járműve között.
Mostantól a Qashqai esetében alapfelszereltség része lesz a Google térkép. Miután a felhasználó belépett a személyes Google fiókjába, hozzáférhet a lementett és számára ajánlott helyekhez. A folyamatos „over the air” frissítések garantálják, hogy a térképinformációk mindig naprakészek legyenek.
A Google Assistant segítségével a vezető hangvezérlés segítségével kérhet segítséget vezetés közben. A járművezető a „Hey Google” kimondásával utasítást adhat a szellőzőrendszer, a fűtött ülések és szélvédő vezérléséhez, vagy a navigációnak a következő úticél beállításához. Emellett a vezető telefonálhat és hangalapú utasításokat hallgathat, anélkül, hogy levenné a szemét az útról A járművezetők hozzáférést kapnak a Google Playen letölthető alkalmazások ökoszisztémájához is. Kényelmesen hallgathatják kedvenc zenéiket, podcastjeiket, hangoskönyveiket és még sok mást közvetlenül a járművükből.
e-Power
2022 szeptembere óta a Qashqaiból több mint 140 ezer e-Powerrel (valójában soros hibrid) felszerelt modellt értékesítettek Európában. A technológia lényege, hogy a kerekeket mindig csak közvetlenül az elektromos motor hajtja, nincs is sebességváltó. A továbbfejlesztett, változó sűrítési arányú, turbófeltöltős, háromhengeres, 156 lovas, másfél literes motor egyetlen szerepe, hogy villamos energiát termeljen, amelyet az inverteren keresztül vagy a 140 kW-os villanymotorhoz, vagy az 1,8 khW-os akkumulátorhoz (vagy mindkettőhöz, a vezetési forgatókönyvtől függően) továbbít. A motor a háttérben csendben dolgozik, hogy biztosítsa az akkumulátor és a motor szükséges töltését. Úgy programozták, hogy a jármű sebességéhez viszonyítva szolgáltassa az áramot, hogy elkerülje a háttérzaj és a jármű haladása közötti zavaró különbséget. Erős gázadásra persze felhangosodik, de ha elég zajos a Bose hangrendszeren játszott zene, nem vesszük észre…
A benzinmotor csak 60 kilométer/óra tempó fölött, vagy erőteljes kigyorsításkor avatkozik be (értsd: áramot termel, de a hajtásba nem kapcsolódik be sosem), addig csakis villannyal megy az autó, ha van elég energia az akkumulátorban. Nincsenek idegesítő sebességváltások, nem üvölt a motor, nem rángat. Az e-Power egyenletesen és folyamatosan dolgozik, a belsőégésű motor bekapcsolása teljesen függetlenítve van a hajtástól, és viszonylag diszkrét marad. Egypedálos módban is használható és szorgalmasan visszatermel.
A megújult Qashqai jelenleg a Nissan sunderlandi üzemében készül, ahol az eredeti modell 2007-es bemutatása óta több mint 4 millió darabot gyártottak belőle.
Milyen vezetni?
Kiváló utakon hajtottuk a Qashqait, olyan szerpentineken, amely hátsókerék-hajtású kupét kívánt. Tötymörögve kezdtem a tesztvezetést, aztán a hely szelleme, az autó színe és a hangulatom is arra vett rá, hogy kicsit vigéckedjünk. Bevallom, nagyot autóztunk, csak a csikorgó gumik és a megugró fogyasztás jelezték finoman, hogy a műfajjal ellenkező és nem összeegyeztethető mozgásformát gyakorlok. Ez az autó nem száguldásra teremtetett, de nem rossz élmény száguldani vele Algarve tartomány izomautókra méretezett hegyi útjain, ahol még a madár sem jár. De tényleg!
Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű viszonylag tűrte az erőszakos indulatokat, sikerült végig az saját sávban tartani az autót, ha előzni kellett a sport mód tartalékát hasznosítottuk, mégiscsak 190 lóerős (legnagyobb forgatónyomatéka 330 Nm, álló helyzetből 100 kilométer/órára 7,9 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 170 kilométer/óra) ez az e-Power cucc. A sport mód azért is volt szinte kötelező, mert normál és takarékos módban nagyon laza a kormányzás, szinte semmi visszajelzést nem ad, olyan lágy a szervó. Sport módban sokkal jobb, igaz, a fogyasztás is magasabb. Első nap tempósan hajtva a több mint 140 kilométeres tesztút során 7,8 liter/100 kilométer átlagfogyasztást rögzített a fedélzeti számítógép, ami nem túl előnyös egy hibrid esetében. Másnap takarékos vezetéssel 4,5 literes átlagot értünk el, kevesebb hegyi szakasszal és alig autópályázva – ami már a hibrid hajtáshoz közelebb álló elvárt érték. Az igazság valahol a kettő között van, óvatosan (nagyjából) 6-7 literrel el lehet járni 100 kilométerenként.