knezsik001_2

Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének értékelése 2024 piacáról

Az autóipar mind Magyarországon, mind globálisan jelentős átalakuláson megy
keresztül, amelynek középpontjában a fenntarthatóság és a környezetvédelem áll. Az
elmúlt években az elektromos autók térnyerése látszólag megállíthatatlan volt,
azonban az utóbbi időszakban egyre több jel utal arra, hogy az áttörés lassabb
ütemben valósulhat meg, mint azt korábban várták.
Az elektromos autók elterjedését több tényező is befolyásolja. A fejlesztések
költségei és az alapanyagok, például a lítium és a kobalt, korlátozott
hozzáférhetősége komoly kihívást jelentenek. Emellett a töltőinfrastruktúra
kiépítettsége is egyenetlen, különösen a fejlődő régiókban. Bár a tisztán elektromos
hajtású járművek népszerűsége továbbra is növekszik, az iparág kezd elmozdulni az
egyoldalú technológiától egy sokszínűbb megközelítés felé.
A jövő hajtástechnológiáinak versenye még nyitott. Egyre több szakértő véli úgy,
hogy a nyertes nem egyetlen technológia lesz, hanem több megoldás kombinációja.
Az alternatív üzemanyagok – például a szintetikus üzemanyagok és a
bioüzemanyagok – komoly potenciált kínálnak a belső égésű motorok
továbbéléséhez. Ezek az üzemanyagok lehetővé tehetik a meglévő motorok
modernizálását, így hosszabb távon fenntarthatóbbá téve őket. Ezért a belső égésű
motorokat temetni még korai lenne, különösen, mivel ezek a technológiák
könnyebben illeszkedhetnek a jelenlegi járműparkhoz.
Az elektromos hajtásláncok terén is megfigyelhetők alternatív fejlesztési irányok. Az
úgynevezett Range Extender megoldások – amelyek egy kis belső égésű motort
vagy más energiaforrást alkalmaznak az akkumulátor töltésére menet közben –
jelentős előnyöket kínálhatnak. Ez a technológia csökkentheti a tisztán elektromos
járművek legnagyobb hátrányait, mint például a hatótáv korlátozottsága és a töltés
hosszadalmas időigénye, miközben fenntarthatóbbá teszi a mobilitást.
A magyar autópiac szorosan követi a globális trendeket, de bizonyos regionális
sajátosságok miatt a belső égésű motorok itt várhatóan tovább maradhatnak
meghatározóak. Ugyanakkor az ország erőteljes beszállítói szerepe a nemzetközi
autóiparban lehetőséget nyújt arra, hogy a technológiaváltás kulcsszereplőjévé
váljon, különösen az új innovációk tesztelése és bevezetése terén.
Összességében az autóipar jövője a rugalmasságon és a technológiai
sokszínűségen múlik. Az elektromos autók továbbra is fontos szerepet játszanak, de
a valódi áttörés kulcsa az lesz, hogy az iparág képes-e integrálni az alternatív
hajtástechnológiákat, alkalmazkodva a változó körülményekhez és igényekhez. A
következő évek várhatóan izgalmas fejlődést és jelentős átrendeződéseket hoznak
majd a piacon. 

 

Személyautó

2024-ben a személyautók regisztrációjának száma jelentős növekedést mutatott az
előző évhez képest. Az év első felében összesen 63 344 autót regisztráltak,
szemben a 2023-ban regisztrált 56 594 autóval. A harmadik negyedév kivételével az
egész évben növekedett a piac, így összességében 12,9 százalékkal több új autó
került az utakra 2024-ben, mint 2023-ban. Ezek az adatok egyértelműen jelzik, hogy
a 2024-es év erőteljesen indult a gépjárműpiacon, köszönhetően az ellátási láncok
javulásának és a csökkenő kamatoknak, amelyek elősegítették az új autók piacának
fellendülését.
Ami a szegmenseket illeti, a SUV-mánia nem múlik, ahogy egész Európában, nálunk
is toronymagasan a városi terepjárók a legnépszerűbbek. A B-SUV kategória adja a
regisztrált autók közel negyedét, második helyen, nem sokkal lemaradva találjuk a C-
SUV szegmenst, míg a harmadik helyet a C-Alsó-közép kategória szerezte meg.
Összességében a különböző SUV szegmensek a regisztrált autók felénél is többet
szereztek meg.
Elmondhatjuk, hogy a személyautók piaca jelentős növekedést mutatott 2024-ben,
közel 13 százalékkal több személyautót regisztráltak Magyarországon, mint 2023-
ban.
Rendkívüli növekedést az elektromos autók terén láthatunk, 47,8 százalékkal több
autót regisztráltak Magyarországon, mint 2023-ban, amiben minden bizonnyal
szerepe van a megújult elektromos autó támogatásnak és az egyre több megjelenő
elektromos modellnek.
Fontos megjegyezni, hogy bár a növekedés jelentős, a regisztrált új autók mindössze
7 százaléka volt elektromos, ami európai vagy globális összehasonlításban továbbra
is igen alacsonynak számít, de a régiónkat tekintve átlagosnak mondható.

Kishaszonjármű

2024-ben a kishaszongépjárművek regisztrációjának száma jelentős növekedést
mutatott az előző évhez képest. Összesen 24 772 darab kishaszongépjárművet
regisztráltak az év során, szemben a 2023-ban regisztrált 20 744 darabbal. A
kishaszonjárművek piaca minden negyedévben felülmúlta az egy évvel korábbi
azonos időszakot, különösen a második negyedév volt erős idén.
Ami a szegmenseket illeti, a nagy áruszállítók a legnépszerűbbek a vállalkozások
körében, a piac 35,45%-át adták ezek a járművek. Őket követik a pickup modellek
21,42%-kal és nem sokkal maradtak le a közepes áruszállítók 20,48%-os piaci
részesedéssel.

Nagyhaszonjármű, Autóbusz, Közúti pótkocsi

A 2024-es évben Magyarországon 5 281 darab nagyhaszonjárművet helyeztek
forgalomba, ami 16,5%-os csökkenést jelent 2023-hoz képest. A visszaesés legfőbb
oka a gazdasági bizonytalanság és az emelkedett költségek. A magas üzemanyag-
és energiaárak, valamint a drága finanszírozási lehetőségek miatt a vállalatok inkább
a meglévő járművek fenntartására összpontosítottak, mintsem újakat vásároljanak. A
magas költségek és a nehéz gazdasági helyzet miatt sok cég elhalasztotta vagy
csökkentette a flotta megújítását.
A forgalomba helyezett autóbuszok száma 416 darab volt, ami 50,4%-os visszaesést
jelentett. Az autóbuszok piacán tapasztalt csökkenést elsősorban szintén az elmaradt
beszerzések okozzák, valamint az aránylag magas bázis, amit a 2023-as év jelentett.
A közúti nehéz pótkocsik forgalma 3 028 darabra csökkent, ami 17%-os visszaesést
jelent. A közúti pótkocsik piaca természetesen követi a nagyhaszonjárműveket, így a
csökkenés természetes velejárója a nagyhaszonjárművek iránti kereslet
visszaesésének.

Motorkerékpár

A motorkerékpárok piaca hosszú ideje pozitív trendeket mutat és ez 2024-bem sem
volt másképp. Közel nyolcezer darab motorkerékpárt regisztráltak 2024 során, ami
22 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az idei 22%-os emelkedés
az eddigi várakozásokat túlteljesítette, köszönhetően részben az emissziós normák
változása miatti többlet forgalomba helyezéseknek.
 

Használt autók

Ami a használt autókat illeti, növekedett a személyautók regisztrációja, méghozzá 5
százalékkal. Kifejezetten pozitív fejlemény, hogy több új személyautót regisztráltak
2024-ben, mint használtat, ami azt jelenti, hogy 2023 után 2024-ben is több új autó
került a magyar utakra, mint használt. Ez különösen pozitív fejlemény, ha figyelembe
vesszük, hogy a magyar gépjárműpark kifejezetten idős autókból áll, ugyanis az
átlagos magyar autó közel 16 éves.

Előrejelzés

Személyautó 121 607

elektromos 9 000

Kishaszonjármű 24 772

Nagyhaszonjármű 5.281

Autóbusz 416

Közúti pótkocsi 3.028

Motorkerékpár 8.400

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete
minden évben elkészíti becslését a
következő év várható forgalomba
hehelyezési adatairól.
2025-re egyesületünk a piac idei
teljesítményével megegyező eredményre
számít a gépjármű-kategóriák döntő
többségében.
Az MGE minimális növekedésre számít az
elektromos autók területén, köszönhetően
az állami ösztönzők 2024-es
megjelenésének.
Legalább 5 százalékos növekedést
prognosztizál a egyesület 2025-re a
motorkerékpárok piacán.