africa_twin

HONDA Africa Twin, a nagytestű endurok svájci bicskája

 

Most az Adventure Sports legfelszereltebb változatával motorozhattam. A HONDA Africa
Twin a nagytestű endurok svájci bicskája, mert amikor a svájci bicskáról beszélünk, akkor
mindenkinek a szemei előtt megjelenik egy sokoldalúan használható piros bicska, aminek az
oldalán van egy fehér kereszt. Megkérdeztem néhány motorost, hogyha meghallja azt, hogy
Africa Twin, akkor mi jut eszébe. A következőket mondák: Párizs-Dakar verseny, Afrika
homokdűnék, beduinok, megbízhatóság, kaland, túrázás. Valóban, ha az internetes keresőn
rákeresünk, akkor nagyon gyorsan megtaláljuk a legendás sztorit a legendás Africa Twin-ről,
amely több, mint 10.000 km-t ment Párizsból Dakarba Nyugat-Afrikába. A történet 1982-ben
kezdődött és a mai napig tart.
A motoron elektronikusan minden állítható, az ember úgy érzi magát, mintha egy túlgondolt
videójáték konzolt kezelne. Rengeteg gomb, beállítás, különböző menüvariációk és olyan
állítási módok, amelyek az igazán megszállottaknak mondanak valamit. Én nem használtam
őket, csak pont annyira, hogy a motor alapvető funkcióival tisztában legyek és a sok-sok
funkció közül a leghasznosabb a bluetooth kapcsolat volt a telefonommal. Van, akit már a
motornak a mérete is megijeszt, azonban én a 180 cm-es magasságommal biztonságosan
tudtam vezetni a gépet. Az üléspozíció még éppen megfelelő volt, a lábam pont leért. A
motoros addig érezheti magát fiatalnak, amíg könnyedén fel tud pattanni ennek a motornak a
nyergébe. A motor 250 kg és nem kertelek, valóban érezni a súlyát és a méretét. Laza, murvás
talajon, pláne, ha még utas is van mögöttünk, alaposan meg kell gondolnunk a kis sugarú
fordulókat. Ezt még nehezítette, hogy a gumiabroncsok aszfaltra voltak hangolva és ezt
folyamatosan jelezték, amikor nem aszfalton közlekedtünk. Egyébként a motor nagyon stabil,
a szélvédelem kifejezetten jó.
Az automataváltó
Mint minden ilyen megoldásnak vannak kőkemény ellenzői és kőkemény éljenzői. Én nem
tartozok egyik táborhoz sem. Két állása van a váltónak, egy direkt és egy sport. A különbség
annyi közte, hogy a sport fokozatban magasabb fordulatszámoknál vált el a váltó. Városi
utazás során kényelmes az automata váltó. Azonban annyit biztosan tudok mondani, hogy
hiányzott a kuplung és a kuplung-gázzal való játék, annak ellenére, hogy a váltó jól tette a
dolgát. Az automata váltó bár nagyon kényelmes, én mégsem ezzel választanék
motorkerékpárt.
Felfüggesztés, fékek
Mind-mind teszi a dolgát. Az első fék egyújjal kezelhető, hatásos, a felfüggesztés kisimítja az
úthibákat és kényelmes. Természetesen két személlyel is használtam a motorkerékpárt. Az
utasom elmondása szerint az üléspozíció kényelmes és biztonságos. Hosszú távú utazás alatt
sem vált számára fárasztóvá vagy kényelmetlenné. Az utason kifejezetten megszerette az
Africa Twint.
Beszéljünk a kéthengeres, 1084 cm3-es motorról. 102 lóerő, 105 Nm. Nos, a számok mit sem
mondanak, mert ez több, mint elég ahhoz, hogy ez a nagy testű enduro bárhol, bármikor,
bármilyen körülmények között boldoguljon. Én nagyon élveztem a motor karakterisztikáját és

megbocsájtottam neki azt, amikor alacsony fordulatszámról gyorsítottunk, furcsa, érdekes
hangot adott. A motorkerékpár az autópályán való utazáshoz is rendkívül jó partner,
megfelelő a szélvédelem és ha valakinek kedve szottyan, akkor akár 200-al is suhanhat.
Ha valaki nagy testű endurot szeretne vásárolni, akkor mindenképpen próbálja ki az Africa
Twint. Ő a Die Hard filmek John McClane-je. Ez egy olyan gép, amivel kiugorhatunk
Németországba, bejárhatjuk az Alpok lankáit, csúcsait vagy ha kedvünk tartja leugorhatunk
egy hátizsákkal pergetni a Tiszára.
Én minden percét, minden pillanatát élveztem ennek a motornak és öröm volt motorozni.