2025. július. Fontos mérföldkő az idei év a Honda Instituto de Seguridad (HIS), vagyis a Honda spanyolországi közlekedésbiztonsági
központjának történetében. Ez a képzési forma egyszerű hétvégi elfoglaltságként indult még
az 1990-es évek elején, ám azóta a motorkerékpáros vezetéstechnikai oktatások etalonjává
vált Spanyolországban, sőt szerte Európában.
Egészen pontosan 1992-ben alapították meg a Honda Riding School-t (HEC), ám a
szervezetnek nem volt saját pályája, ezért a tréningek a Barcelona tartomány nyugati részén
fekvő Esplugues del Llobregatban, a Montesa Honda gyár tesztpályáján, és kizárólag
hétvégén zajlottak. Akkoriban még csak egy maroknyi eltökélt oktató segített a
résztvevőknek jobb motorossá válni.
Természetesen a márka elkötelezett híve volt a felelősségteljes, biztonságos közlekedésnek,
ezért az oktatók Japánban, a Honda Motor szakembereitől leshették el a legfontosabb
fogásokat és módszereket. Ez lett az alapja a márka egyedülálló, hiteles képzési
programjának, amely hűen tükrözi a Honda világszerte ismert filozófiáját – első a biztonság!
Kezdetben a 14-16 éves, 50 cm 3 -es motorokkal közlekedő, fiatalokat szólították meg, többek
között a helyi iskolákban indított, ingyenes elméleti és gyakorlati órákkal, ahol a Honda kis
teljesítményű robogóival gyakorolhattak a jelentkezők. Az volt a cél, hogy a motorozással
éppen csak ismerkedő tinik ellenőrzött körülmények között, biztonságosan sajátíthassák el a
járműkezelés alapjait.
Két évvel később, 1994-ben új helyszínt találtak a Honda szakemberei. Ekkor Santa
Perpètua de Mogoda városába költözött át a HIS, ahol 1996-ra egy teljes
közlekedésbiztonsági központot építettek fel a hozzá tartozó kiszolgálóépülettel és
oktatópályával. Ez volt a HIS történetének valódi kiindulópontja, a Safety Training Centre
megnyitása, mely lehetőséget nyújtott a fiataloknak és a kezdőknek, hogy 50 és 250 cm 3
közötti hengerűrtartalmú motorokkal vegyenek részt a tréningeken.
Egészen 2006-ig itt zajlottak a képzések, majd az újabb három éven át tartó, 4 millió eurós
beruházás és fejlesztés gyümölcseként 2009 szeptemberében megnyitott a Honda Instituto
de Seguridad (HIS). Az új központ naprakész infrastruktúrája és számtalan közlekedési
helyzetre kiterjedő tananyaga egy célt szolgált, hogy a magas színvonalú oktatás révén
csökkenjen a motorbalesetek száma.
Pont ebben az időszakban, azaz 2003 és 2006 között jelentősen nőttek a motorkerékpár-
eladások, de ezzel párhuzamosan sajnos egyre többen sérültek meg az utakon. Ráadásul a
HIS szakemberei szerint robbanásszerű volt a változás, tehát mielőbb hatékony megoldásra
volt szükség.
„Nem csupán néhány százalékról beszélünk, hanem évről évre drasztikusan nőtt a
megsérült motorosok száma. Tudtuk, hogy ennél sokkal többet kell tennünk.” – szögezte le
Albert Cavero, a Honda Motor Europe közlekedésbiztonsági részlegének vezetője.
Cavero 1991 óta dolgozik a Montesa Hondánál, és oroszlánrésze volt abban, hogy a HIS
ilyen magas szintű munkát végzett az elmúlt évtizedekben. Kezdetben a spanyol motorosok
képzése volt a feladata, és idén március óta már egész Európában ő felügyeli a központok
működését. Ugyanazért küzd, mint az anyavállalat: egy ideális világ megteremtéséért, ahol
mindenki biztonságban, szabadon és balesetmentesen közlekedhet.
Mindvégig azon munkálkodtak a HIS szakemberei, hogy még jobban megértsék a balesetek
okait, és hozzájáruljanak a megelőzésükhöz. Például nagyszabású elemzésben vizsgálták a
vásárlói szokásokat, piaci trendeket, hogy azok összefüggésbe hozhatóak-e az
incidensekkel, különösen a 2000-es évek második felétől újból növekvő számú balesetekkel.
Megállapították, hogy a fékrendszer kialakítása nagyban befolyásolja a manőverek
kimenetelét. Jóllehet, a 2017 utáni, 125 cm 3 -nél nagyobb motorkerékpárokon kötelező az
ABS, ez nem vonatkozik a régebbi modellekre. „A spanyol motorkerékpárok átlagéletkora
17-18 év, és a becslések szerint a kétkerekűek 70%-án nincs blokkolásgátló” – összegezte
Cavero.
Kiderült, hogy szinte az összes közlekedési baleset emberi hibára vezethető vissza, ami
világossá tette: egyre sürgetőbb a magas színvonalú, használható tudást adó
motorosoktatás megvalósítása.
„Képzésünk nem a Honda motoros üzletágának, hanem a márka társadalmi
felelősségvállalásának része. A világ legnagyobb motorgyártójaként kötelességünk minőségi
oktatást biztosítani a vásárlóinknak és a motoros közösségnek, mert számunkra az ő
biztonságuk az első.” – szögezte le Cavero.
Ezért az elméleti tanfolyamokon részletesen bemutatjuk az ABS fontosságát és működési
elvét, így a pilóták megértik, mi történik a járművel és azon belül a fékrendszerrel a
balesetveszélyes helyzetekben, továbbá azt is, hogy a blokkolásgátlón múlhat a manőver
kimenetele.
Spanyolországban a HIS az egyetlen oktatóközpont, melyet teljes egészében egy
motorgyártó üzemeltet – ez is remekül példázza a Honda eltökéltségét a motorosok
biztonsága iránt. A több mint 20 000 m 2 -en elterülő központ magában foglal egy 1500 m 2 -es
épületet is, ahol a tantermek, műszaki bemutatóra szolgáló műhelyek, szimulátorszobák és
több célra is használható közösségi terek találhatóak.
A központban többek között megtalálható egy 8000 m²-es többcélú, aszfaltozott pálya, ahol a vészhelyzetek elhárítását
gyakorolhatják, egy többféle tapadási együtthatójú szakasz a vészfékezés tökéletesítésére és a
megcsúszások korrigálására (kitámasztókerettel felszerelt motorokkal), valamint egy 6000m²-es offroad-pálya, hogy a változó terepviszonyokhoz is magabiztosan
alkalmazkodjanak képzésen részt vett motorosok.
Utóbbi egyben arra is alkalmas, hogy a gyerekek már 6 évesen belekóstolhassanak a
motorozásba, és szinte játszva, szórakozva tanulják meg a járműkezelés alapjait Honda
CRF 50, 110 és 125 modellekkel. Ez is a HIS küldetése, a szemléletváltás az utakon,
beleértve, hogy a legfiatalabb korosztály tagjai képzett, tudatos közlekedővé váljanak.
Ráadásul az off-road-oktatáson a szülők is részt vesznek, hiszen otthon ők folytatják a
tanulást a lurkókkal. „Ez nem csak a fiatalok oktatásáról, fejlődéséről szól. A szülők
részvétele kötelező, hogy a tanultakat később is alkalmazzák, gyakorolják a gyerekek, és
hosszú távon használható tudást szerezzenek” – foglalta össze Cavero.
Ahogy teltek az évek, úgy lett egyre gazdagabb, átfogóbb a HIS-tananyag. Jóllehet,
továbbra is a legfiatalabbak képzése maradt a fő célkitűzés, emellett sorra érkeztek a
tapasztalt, jogosítvánnyal rendelkező, sőt hivatásos motorosok is. Napjaikban már külön
oktatási formával várják a rendvédelmi és mentőmotorosokat, illetve az autós-motoros
iskolákban dolgozókat, hogy akik a munkaidejük nagyrészét kétkeréken töltik, még
felkészültebbek legyenek.
Tulajdonképpen a HIS-módszer arra épül, hogy a jelentkezők elsajátítsák a járműkezelés
fogásait, megtanulják felismerni a veszélyhelyzeteket és tudatos gondolkodásmóddal
előzzék meg a baleseteket. Ugyanazt szolgálják a Honda által képzett és elismert trénerek
elméleti, valamint gyakorlati órái, hogy a motorosok – megfelelő önkontroll mellett – tiszteljék
a technikát és biztonságban legyenek az utakon. „Szeretnénk, ha örökre megjegyeznék az
alábbi mondatot: mit számít, hogy ki volt a hibás, ha a balesetben te sérültél meg?” – tette
fel a kérdést Cavero.
Bátran mondhatjuk, hogy beérett a három évtizedes munka gyümölcse, elvégre a HIS
folyamatos fejlődése szemléletváltást hozott az utakon. Persze az sem mellékes, hogy hová
jutott el a program, hiszen a robogós tinik hétvégi gyakorlása volt a kezdet, de immáron
évente több ezren válnak jobb, tudatosabb vezetőkké a képzéseken, ami hozzájárul, hogy
javuljon a közlekedési kultúra, ezzel párhuzamosan pedig csökkenjen a balesetek száma.
Úgy válik napról napra fontosabbá a HIS szerepe, ahogy nő a motorkerékpárok száma az
utakon, és egyre gyakrabban választanak az emberek kétkerekűt a városi, elővárosi
közlekedéshez. „Hisszük, hogy minden jelentkező megérdemli, hogy felkészült legyen és
elsajátítsa a magabiztos motorkezelés alapjait. Fontosnak tartom, hogy itt nem egyszerűen
megtanítjuk vezetni a résztvevőket, hanem olyan közösséget teremtünk, melynek tagjai
tudatosan cselekednek, és ennek hatása túlmutat azon, hogy miként viselkednek az
utakon.” – foglalta össze Cavero.
Immáron több mint 30 évnyi fejlesztés, komoly hagyomány és – szó szerint – életmentő
oktatások tízezrei állnak a Honda Instituto de Seguridad mögött. Ez nem csupán egy
motorosközpont, hanem bizonyíték, hogy a Honda célja egyértelmű – biztonságosabb jövő
megteremtése minden motoros számára.
A Honda Instituto de Seguridad számokban:
Több mint 30 000 motoros végezte el a képzést 2009 óta
A kiemelkedő színvonalú oktatás révén 30%-kal csökken az esély, hogy a motoros részese
legyen egy közúti balesetnek
Évente több mint 2000 résztvevő a tréningeken
Kezdetben főként hétvégén zajlottak a HIS-oktatások, de a 2020-ban kitört világjárvány óta sokan
jelentkeznek hétköznapi időpontokra
A képzés hasznosságára jellemző, hogy a motorosok 40%-a korábbi résztvevők ajánlása alapján
jelentkezik
Beszédes, hogy a jelentkezők a tréning végén átlagosan 2,4 ponttal magasabbra értékelik a
pályán nyújtott teljesítményüket, mint előtte
A kifejezetten tapasztalt motorosoknál is mérhető a fejlődés, náluk ez az érték 1,0
Minden ötödik jelentkező már legalább egyszer részt vett a HIS valamelyik tréningjén
A résztvevők harmada legfeljebb három éve szerezte meg a jogosítványát, azaz kezdőnek számít
Az ACEM (Európai Motorkerékpár-gyártók Szövetsége) minősítése alapján kiemelkedő
színvonalú az oktatás
Egész Európában csak 32 intézmény kapta meg ezt az elismerést
A HIS az első és az egyetlen spanyol motorosközpont, melynek az összes képzési formája ilyen
minősítést szerzett