A CES 2025 kiállításon került sor a Honda két prototípusának – a Honda 0 Saloon és a Honda 0
SUV – világpremierjére, amelyek 2026-tól kerülnek a világpiacra. A vállalat bemutatta
továbbá a saját járműoperációs rendszerét (OS), az ASIMO OS-t is, amelyet a globálisan az
EV-családokban alkalmaznak majd.
Honda 0 Saloon
A tavalyi CES rendezvényen mutatták be azt a tanulmánymodellt, mely alapján kifejlesztésre
került a Honda 0 Saloon prototípusa, ezzel lehetővé téve a 2026-os piaci bevezetését. A
tanulmánymodell formavilágát teljesen hűen megőrző prototípust egyszerre jellemzi a
Saloon modellt más elektromos járművektől megkülönböztető alacsony kialakítás és sportos
stílus, valamint a külső méretek alapján vártnál tágasabb belső tér.
A Honda 0 Saloon, a Honda 0 Series zászlóshajója az újonnan kifejlesztett, célzott EV-
architektúrán alapul, és számos, a „Karcsú, könnyű és bölcs” fejlesztési megközelítést
megtestesítő következő generációs technológiát kínál.
A Honda a 2025-ös CES-eseményen a Honda 0 Saloon „Bölcs” értékéhez hozzájáruló
egyes technológiák bemutatására helyezi a hangsúlyt. Ide tartozik többek között a rendkívül
megbízható, 3. szintű önvezető technológia, amelyet a világon elsőként a Honda alkalmaz a
gyakorlatban, valamint a minden egyes felhasználó számára testre szabott mobilitási
élményt kínáló „ultraszemélyes optimalizálás”, amelyet az ASIMO operációs rendszer tesz
lehetővé.
A Honda 0 Saloon a tervek szerint elsőként az észak-amerikai piacon mutatkozik be 2026-
ban, majd ezt követően a világszerte, köztük Japánban és Európában is.
Honda 0 SUV
A CES 2024-en -bemutatott Space-Hub tanulmánymodellre alapozva -amely a jövőbeli
elektromos gépjárművek új értékekén az emberek számára kialakított „teret” helyezi
előtérbe- a vállalat bemutatta a közepes méretű elektromos SUV prototípusát, ami az első
Honda 0 Series modell lesz. A „Karcsú, könnyű és bölcs” megközelítést ez esetben úgy
alkalmazták, hogy a belső teret még tovább növelték – az eredmény pedig egy tágas
utastér, kiemelkedően tiszta és semmi által nem korlátozott látómezővel, nagy fokú
rugalmassággal.
A következő generációs technológiák széles köre mellett a Honda 0 SUV-ban helyet kap a
nagy pontosságú helyzetbecslés (az autó térbeli orientációjának meghatározása) és
stabilizációvezérlés. Ez a Honda által az eredeti robotikai technológiák fejlesztése során
kidolgozott 3D giroszkópos érzékelőkön alapul és a feladata a sofőr akaratának megfelelő
dinamika lehetővé tétele különböző útfelületeken.
A Honda 0 SUV a tervek szerint elsőként az észak-amerikai piacon mutatkozik be 2026 első
félévében, majd ezt követően világszerte, köztük Japánban és Európában is.
ASIMO operációs rendszer
A Honda 0 Series modellek a japán cég által kifejlesztett eredeti járműoperációs rendszerrel,
az ASIMO OS-mel látják el, amely az alapvető technológiája lesz a globális EV-sorozat
„Bölcs” megközelítés megvalósításának.
A rendszer névadója, ASIMO egy önálló járásra képes, humanoid robot volt, amelyet a
Honda a technológiai alapkutatásának részeként fejlesztett ki azzal a céllal, hogy segítse az
embereket, és ugyanakkor együtt tudjon létezni a társadalom tagjaival. A Honda 1986-ban
kezdte meg robotikai kutatásait és fejlesztéseit, majd 2000-ben bemutatta ASIMO-t, amely a
2000-es és 2010-es évek folyamán a robotika egyik ikonikus szereplőjévé vált, amit az
emberek megszerettek szerte a világon.
Az ASIMO fejlesztésének befejeztével a Honda folyamatosan fejlesztette robotikai
technológiáit, beleértve a külső környezetet felismerőket és az autonóm viselkedésvezérlést,
amely lehetővé teszi a robot számára, hogy megértse a körülötte lévő emberek szándékait.
Azáltal, hogy a Honda 0 Series-hez a robotika által biztosított technológiákat ötvözik a
legmodernebb intelligens megoldásokkal, a vállalat azon törekvése fejeződik ki, amely
egyedülálló értéket kínál a szoftveresen irányított járművekhez (SDV-khez).
Szoftverplatformként az ASIMO OS a járműrendszerek, például az önvezetés/fejlett
vezetéstámogató rendszerek (AD/ADAS) és a járműbe beépített infotainment (IVI) rendszer
elektronikus vezérlőegységeinek (ECU-k) integrált vezérlését fogja megvalósítani.
A gépjárműben található vezérlő programok folyamatos online (OTA) frissítése révén a
funkciók és szolgáltatások az autó megvásárlását követően is továbbfejlesztésre kerülnek az
egyes felhasználók preferenciáinak és igényeinek megfelelően. Idetartoznak például azok,
amelyek fokozzák a „tér” értéket és a digitális felhasználói élményt, így biztosítva a
szórakoztató és kényelmes mobilitási hatást. Továbbá az integrált dinamikai vezérlés is, hisz
ez oly jellemző a Hondára, amely meghatározza a vezetés örömét, lehetővé téve a pilóta
számára, hogy eggyé váljon a járművel.
Önvezető (AD, Automated Driving) technológia
2021-ben a Honda az első autógyártóként a gyakorlatban is megkezdte a 3. szintű önvezető
berendezések használatát a Honda SENSING Elite rendszerrel felszerelt vadonatúj Legend
bevezetésével, amely bizonyos helyzetekben a feltételes vezetésautomatizálással képes
átvenni az autó irányítását a sofőrtől.
A Honda azzal a céllal fejlesztette ki a Honda SENSING Elite-rendszert, hogy ezt az
önvezető-technológiát átültesse a gyakorlatba, minden vezetési körülményt és
forgatókönyvet előre jelezve. Abból indul ki, hogy a Honda AD-nek a társadalomban
bekövetkező közlekedési balesetek számának csökkentése mellett teljes mértékben ki kell
küszöbölnie azokat a közlekedési baleseteket, amelyekről az emberek úgy vélik, hogy
azokat egy „emberi vezető el tudna kerülni”.
A japán gyártó úgy véli, hogy az "eyes-off" technológia széles körű alkalmazása a jövőben
elvezet majd oda, hogy az ütközéses közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma
nulla legyen. Ezen meggyőződés alapján a Honda arra törekszik, hogy a Honda 0 Series
révén világszerte több vásárló számára kínáljon megfizethető árú önvezető járműveket.
Ennek érdekében a japán cég egy eredeti Honda AI technológiát alkalmaz, amely egyesíti a
Helm.ai felügyelet nélküli tanulási *1 technológiáját és a tapasztalt járművezetők viselkedési
modelljeit, amelyek lehetővé teszik, hogy a mesterséges intelligencia kisebb
adatmennyiséggel tanuljon, és eredményesen bővítse azon helyzetek körét, amelyekben az
önvezetés és a vezetőtámogatás elérhetővé válik.
Ezen túlmenően a Honda alkalmazza az emberekkel és a mobilitással kapcsolatos kutatásai
során kifejlesztett eredeti kooperatív mesterséges intelligenciáját, hogy tovább javítsa az
együttműködő viselkedés pontosságát, például a közúti elsőbbségadás terén, ami még egy
emberi vezető számára is nehéz feladat. E fejlett technológiák alkalmazásával a Honda egy
rendkívül megbízható vezetéstámogató rendszert valósít meg, amely képes gyorsan és
helyesen reagálni a váratlan helyzetekre, legyen az a sávba berohanó állatra vagy akár az
úttestre zuhanó tárgyra.
A Honda 0 Series tagjait egy olyan rendszerrel is ellátják, amellyel bővíthető lesz azoknak a
vezetési körülményeknek a köre, ahol elérhető lesz a vezetéstámogatás és a 3. szintű
önvezetés. Ez a bővítés az autópályákon kialakult dugókban elérhető "eyes-off"
technológiával kezdődik, és az OTA-frissítések révén folyamatosan fejlődik majd tovább.
A 3. szintű önvezetés esetén a jármű átveszi az irányítást, ami lehetővé teszi, hogy az
emberi vezető egy „ másik feladatot” végezzen, miközben útban van az úti célja felé, például
filmet nézzen, vagy távolról csatlakozzon egy megbeszéléshez. A Honda tovább fejleszti
technológiáit, és az első olyan autógyártóvá válik, amely az "eyes-off" funkciókat minden
vezetési helyzetre kiterjeszti, új lehetőségeket nyitva meg a mobilitás előtt.
A Honda 0 Series sorozathoz készült SoC fejlesztése
A Honda és a Renesas Electronics Corporation (Renesas) bejelentette, hogy megállapodást
kötöttek egy nagy teljesítményű „System-on-Chip” (SoC) rendszer fejlesztésére, amely a
vállalat által a Honda 0 Series modellekkel elérni kívánt jövőbeli SDV-k (szoftveresen
irányított járművek) megvalósítására szolgál.
A 2020-as évek végén piacra kerülő következő generációs modelleknél a Honda olyan
központosított architektúrát vezet be, amely a járműrendszerek vezérléséért felelős
több ECU-t egyetlen központi elektronikus vezérlő egységben egyesíti. Ez lesz majd az SDV
szíve, és kezeli majd a különböző járműrendszereket, például az AD/ADAS-t, a hajtáslánc-
szabályozást és a kényelmi funkciókat. Mindehhez az ECU-nak olyan SoC-re van szüksége,
amely a hagyományos rendszereknél nagyobb feldolgozási teljesítményt biztosít, miközben
a lehető legkisebbre csökkenti az energiafogyasztás növekedését.
Ezen követelmények teljesítése érdekében a Honda és a Renesas egy olyan rendszert
alakít ki, amely a multi-die chiplet technológiát *2 alkalmazza a Renesas generikus ötödik
generációs (Gen 5) R-Car X5 SoC sorozata és egy, a Honda által önállóan kifejlesztett, AI-
szoftverre optimalizált AI-gyorsító ötvözésére. Ezzel a kombinációval a két vállalat egy olyan
rendszer létrehozását tűzte ki célul, amely 20 TOPS/W energiahatékonyság mellett az
iparág egyik legjobb, 2000 TOPS* 3 (Sparse) AI-teljesítményét éri el.