
A korszakalkotó X-ADV a kalandmotorok sokoldalúságát ötvözi a
nagyrobogók kimagasló használati értékével. A 2025-ös változat átrajzolt idomzattal,
nappali menetfénnyel kiegészített, dupla LED-fényszóróval, – sorozatgyártású
motorkerékpáron a világon elsőként alkalmazott – integrált irányjelzőkkel, – az
alapfelszereltség részeként – sebességrögzítővel és optimalizált, kis sebességnél is
kifinomultan működő DCT váltóval érkezik a kereskedésekbe. A Honda hosszú távú
környezetvédelmi célkitűzéseivel összhangban és a karosszéria elkészítésére
felhasznált egyéb újrahasznosított anyagok mellett, a burkolathoz a magasfényű
biomassza Durabio műanyagot használják, ami csökkenti a gyártás során a CO2-
kibocsátást. A gazdag felszereltség része a négy előre programozott üzemmódot
felkínáló Elektronikus Gázmarkolat (Throttle By Wire – TBW) is, melynek beállítása a
teljesítményleadás jellegét, a motorfék erejét és a Honda Állítható
Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) működését is
meghatározza. Mindemellett a 22 literes ülés alatti tárolórekeszt USB-C-aljzattal látták
el, és kesztyűtartó fokozza a kényelmet. A nyereg ülőlapja 10%-kal több uretánhabot
tartalmaz, hogy még komfortosabb legyen a motorozás, és ezáltal a rezgéseket is
jobban csillapítja. Ugyancsak megújult az 5”-os, folyadékkristályos kijelző, amelyet a
kormány bal oldalán elhelyezett, háttérvilágítással ellátott, négyirányú, ösztönösen
kezelhető kapcsolóval vezérelhet a pilóta. Ez a modern műszeregység a Honda
RoadSync alkalmazás révén a vezető okostelefonjával is könnyedén társítható. A
2025-ös modellév hozadékaként három vadonatúj fényezésben kerül a
márkakereskedésekbe, továbbá bemutatkozik a Special Edition névre keresztelt
színösszeállítás, így a jövőben is biztosan utána fordulnak majd az X-ADV-nek európai
utcáin.
Minden mérnöki igyekezet ellenére meglehetősen ritka, hogy új gondolkodásmód nyerjen
teret a motorkerékpárok világában, de a Honda elkötelezett híve az innovációknak, így
2017-ben egy különleges, eddig soha nem látott gép születhetett: az X-ADV.
No, de milyen folyamat vezetett a korszakalkotó konstrukció megalkotásához? Tervezése
tulajdonképpen nem is volt túl bonyolult. A japán cég munkatársai egy praktikus, kiemelkedő
használati értékű mindenest vettek alapul, ezt ruházták fel a kalandmotorok legjobb
tulajdonságaival, olyan jellemvonásokat átmentve, mint a látványos idomzat, a
felegyenesedett üléspozíció, a széles látómező vagy a kiváló terepképesség. Ebbe oltották
bele az ingázók tipikus személyiségjegyeit, azaz a könnyedséget, az egyszerű
kezelhetőséget, a hatékonyságot, a kényelmet és a nagy szállítókapacitást. Az eredmény
egy sokoldalú, hétköznapokon és hétvégéken is megalkuvás nélkül használható,
elképesztően izgalmas, egyedi motorkerékpár, amit a városban is otthonosan mozgó,
terepes megjelenésű SUV-k stílusával fűszereztek meg a Honda jövőbe látó mérnökei.
Hála a gazdag, prémium színvonalú felszereltségnek, az X-ADV könnyedén igazodik a
nagyvárosi életvitelhez, ugyanakkor az erős motor, a remek futómű és az ámulatba ejtő
megjelenés mindig magában hordozza a kaland ígéretét és persze lehetőségét.
Mindent egybevetve az X-ADV a motorozás nyújtotta teljes szabadsággal ismerteti meg a
vásárlókat, nem meglepő, hogy újdonságra és kalandra éhes pilóták sokasága választotta
társául Európában az elmúlt években, miként az sem, hogy igazi értékesítési sikernek
bizonyult.
Menetelése máig tart, sőt mivel 2021-ben még könnyebb, erősebb és stílusosabb lett,
napjainkban is közönségkedvencnek számít. Erről tanúskodik, hogy 2023-ban Európa 2.
legkelendőbb motorkerékpárja volt, bemutatkozása óta pedig közel 60 000 példányban
fogyott az öreg kontinensen.
Hogy továbbra is tökéletesen megfeleljen a vásárlói elvárásoknak, a 2025-ös modellévet
frissített formában folytatja a típus. Azon túlmenően, hogy kifinomultabbá tették
megjelenését és műszaki alapjait, még magasabb szintre emelték használati értékét,
továbbá három új tónussal és egy lenyűgöző, Special Edition névre keresztelt, exkluzív
színösszeállítással bővítették a fényezések választékát. Ráadásul még inkább
fenntarthatóbbá tették a gyártási folyamatot, így a Honda jövőbe mutató különlegessége
tényleg minden szempontból élen járhat.
Egyedi formavilágával az X-ADV messze kitűnik a sorból, és ez vélhetően a jövőben is így
lesz, 2025-re ugyanis még jellegzetesebb, dinamikusabb idomzatot kapott a modell,
melynek központi eleme kétségtelenül a prémium hatást keltő, dupla LED-fényszóró. A
világítóegység részeként jól látható nappali menetfény is került az X-ADV-re, mi több, a világ
első sorozatgyártású motorkerékpárjaként integrált irányjelzőkkel gördülhet ki a
kereskedések kapuin. Gondolván a kisebb termetű pilótákra, a nyereg széleit gondosan
lekerekítették, alatta pedig továbbra is ott találni a 22 literes, USB-C-aljzattal ellátott
tárolórekeszt. Ez rengeteg holmit elnyel, de a tervezők a térdek előtt is kialakítottak egy
kesztyűtartót, hogy még nagyobb legyen a szállítókapacitás.
Az új, színes, 5”-os TFT-kijelző új ikonokkal, színekkel és menürendszerrel segíti az
utazásokat, s éppoly könnyedén leolvasható erős napsütésben, mint a korábbi változat
esetében. Emellett a Honda RoadSync rendszernek hála könnyen összekapcsolható a
vezető okostelefonjával. További előnye, hogy a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú
kormánykapcsolóval roppant egyszerűen kezelhető, sőt a telefon további funkciói is könnyen
elérhetőek motorozás közben. A maximális kényelem jegyében a 2025-ös modellhez
alapáron jár a sebességrögzítő, így még kevésbé fárasztó a hosszú autópálya-szakaszok
leküzdése, különösképpen, hogy a soros, kéthengeres erőforrást automatikus DCT váltóval
társították a Honda mérnökei.
Maga a motor alacsony üzemanyag-fogyasztásával, valamint alsó, illetve középső
fordulatszám-tartományban jelentkező rendkívüli erejével nyűgözi le pilótát, és igen
beszédesek a száraz adatok is: a csúcsteljesítmény 58,6 LE, a legnagyobb forgatónyomaték
69 Nm. A gazdag felszereltség részeként Elektronikus Gázmarkolat (TBW) segíti a pilótát,
méghozzá négy előre programozott és egy felhasználó által beállítható menetüzemmódot
felkínálva a különféle helyzetekre. Ezek a teljesítményleadást, a motorféket és a Honda
Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) működését szabályozzák, minden vezetéstámogató
rendszer igazodik tehát az aktuális elvárásokhoz. Az igazán könnyed és biztonságos
motorozás érdekében a 3 fokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó még lágyabban
reagál a gázadásokra Gravel (murva) és Rain (eső) üzemmódban, miként a DCT váltó is
kifinomultabb kis sebességnél. Utóbbi viselkedését szintén a menetüzemmódok határozzák
meg, ugyanakkor itt is elérhető USER konfiguráció, amelyet a vezető maga állíthat be.
Kalandmotorhoz illően erős, acélból készülő csőváz adja az alapokat, amelyhez 41 mm-es
csúszószár-átmérőjű, fordított első teleszkóppár, valamint alumínium lengővillára és Pro-
Link himbarendszerre ültetett központi hátsó rugóstag kapcsolódik. Kimagasló minőséget
képvisel a 17”-os első és a 15"-os hátsó kerék is, akárcsak a radiálisan rögzített,
négydugattyús első nyergekre épülő fékrendszer.
Nagy, 22 literes tárolórekesz USB-C-aljzattal; megnövelt méretű kesztyűtartó
Az X-ADV szemet gyönyörködtető formavilágát és konstrukcióját a Honda római kutatási-
fejlesztési központja tervezte. A 2021-es modellfrissítés során nemcsak karcsúbb lett,
hanem arányai is változtak, így sziluettje „feszesebbnek”, építésmódja magasabbnak tűnik.
Minden egyes dizájnelemet a legnagyobb gondossággal formáltak a Honda szakemberei,
akárcsak a megújult, 2025-ös változat esetében, ami minden eddiginél jellegzetesebb,
élesebb vonalakkal, sarkos idomzattal érkezik a szalonokba.
A dinamikus összhatáshoz az áttervezett, nappali menetfénnyel és integrált irányjelzőkkel
kiegészített, dupla LED-fényszóró is hozzájárul. Érdekessége, hogy a Honda által
kidolgozott „rejtettszem-technika” sötétté teszi a menetfény környezetét, így még
hangsúlyosabb a fényforrás. Természetesen az X-ADV minden lámpateste LED. A
Hondának rendkívül fontos a környezet megóvása, ezért a vállalat újrahasznosított
műanyagot és gumit, valamint fenntartható Durabiót is felhasznál a gyártás során.
Mindezt összhangban a nagyívű Honda környezetvédelmi terveivel, melynek fő céljai közé
tartozik az erőforrások hatékony kiaknázása, illetve, hogy 2050-ben már csak fenntarthat
alapanyagok jussanak szerephez a gyártásnál. A 2025-ös X-ADV az első Honda
motorkerékpár, melyhez – a kisebb környezeti hatás érdekében – olyan fenntartható
összetevőket alkalmaztak, mint a visszaforgatott vagy a biomasszából származó műanyag.
Az X-ADV ergonómia tekintetében is a legmagasabb színvonalat képviseli. Átrajzolt,
könnyebb lábletételt szolgáló ülése mindössze 820 mm-re esik a talajtól, széles kormánya
pedig 940 mm-re került a földtől, így a látómező is páratlanul nagy. Az ülés párnázata 10%-
kal több uretánt tartalmaz, hogy még kényelmesebbek legyenek a gurulások, nem mellesleg
új anyagból készülnek, valamint új helyekre kerülnek az ülés alján található gumipogácsák,
hogy nyitásnál és zárásnál magasabb legyen a minőségérzet.
Megfelelve az ingázás és a túrázás követelményeinek, az X-ADV-t szerszám nélkül állítható,
kiváló időjárás-védelmet garantáló, az eddiginél áramvonalasabb szélvédővel szerelték fel,
amit egyszerűbb szerkezetének köszönhetően könnyebb kezelni. Eddig 5 fokozat állt a
motoros rendelkezésére, az új szélvédőnél viszont már 3 is elég ahhoz, hogy megtalálhassa
az ideális helyzetet, ráadásul egy kézzel is elvégezhető a művelet. Az új légterelő
magassága 139 mm-es tartományban változtatható, dőlésszögét vizsgálva 11°-os eltérést
mérhetünk az alsó és a felső végpont között.
Prémium szinten áll az új, 5”-os, színes TFT-műszeregység is, melyet úgynevezett optikai
ragasztással állítanak össze. Ez azt jelenti, hogy gyantával töltik ki a folyadékkristályos
kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és javítva a
láthatóságot. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa új Hondáját, háromféle
stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be a kijelzőn, és a Honda RoadSync
alkalmazással okostelefont is csatlakoztathat a rendszerhez.
Ez lehetővé teszi az egyszerű, a képernyőn megjelenő úgynevezett „kanyarról kanyarra
irányító” (turn-by-turn) navigációt, sőt, ha a vezető Bluetooth-os sisakbeszélővel motorozik,
akkor zenét hallgathat, hívásokat fogadhat vagy értesülhet a legfrissebb időjárás-
előrejelzésről. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda Roadsync
alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, s készülékével kapcsolódik az
X-ADV-hez.
Kalandmotorhoz méltóan ennél a modellnél is masszív védőelemek oltalmazzák a pilóta
kézfejeit a menetszéltől, illetve a belógó ágaktól és a felverődő kövektől, s nem maradt
pőrén az erőforrás sem, tudniillik vastag, alumíniumból készülő, homokszórással
felületkezelt haspáncél óvja a motor alját.Az új, DCT-vel teljes összhangban dolgozó sebességrögzítő használata hihetetlenül
egyszerű: a jobb kormánykapcsolón található Plus-, Minus- és Resume-gombbal minden
szükséges parancs kiadható (sebesség növelése és csökkentése, visszaállítás). A
hagyományos gépekkel szemben óriási előnyt jelent a 22 literes, LED-, szórt megvilágítású,
USB-C-aljzat aljzattal ellátott ülés alatti tárolórekesz, ebbe ugyanis könnyedén elfér egy zárt
bukósisak. A – természetesen motortiltással kiegészített – középtámasz az alapfelszereltség
része, s minden helyzetben, az emelkedőkön is könnyedén, biztonságosan leparkolhatóvá
teszi az X-ADV-t.
Legalább ennyire praktikus a rádióhullámokat kibocsátó okoskulcs (Smart Key), melynek
lényege, hogy ha a slusszkulcs hatótávolságon belül van, jelet küld az elektromos
rendszernek a pilóta zsebéből. Ekkor a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik,
s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az
üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz. A rendszer „válaszolni” is képes,
azaz villogással segít megtalálni a motort a nagy parkolóban, sőt az – extraként rendelhető –
Smart Top Box dobozt is nyitja-zárja és a maximális biztonság érdekében a kormányzárat is
kezeli.
A hátsó irányjelzők Automatikus Vészvillogóként (Emergency Stop Signal, ESS) is
hozzájárulnak a balesetek megelőzéséhez. A funkció 53 km/óra felett aktiválódik, s akkor
kezdi – a többi közlekedő figyelmeztetése végett – szabályos időközönként fel-le
kapcsolgatni az izzókat, ha legalább 6,0 m/s 2 -es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint
nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s 2 .
Az automatikus vészvillogás mellett automatikus kikapcsolásra is képesek az irányjelzők, s
nem egyszerű „időkapcsoló” vezérli a rendszert, hanem összetett elektronika, ami az első és
a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mikor fejezze be a villogást.
Az X-ADV folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, nyolcszelepes, soros, kéthengeres motorja
nem változott szerkezetileg 2025-re, továbbra is lenyűgözően erős az alsó és a középső
fordulatszám-tartományban. Viszonylag hosszú löketének, különleges formájú égéstereinek
és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelyének köszönhetően már egészen alacsony
fordulaton jelentős nyomatékot szabadít a hátsó kerékre, előredöntésével pedig még
alacsonyabbra került a tömegközéppont.
A – 6750 f./percnél jelentkező – csúcsteljesítmény 58,6 LE, a legnagyobb forgatónyomaték
69 Nm (4750 f./percnél). Az eredmény magáért beszél: 30 km/óráról gyorsítva az X-ADV 1,7
másodperc alatt tesz meg 20, illetve 3,2 mp alatt 50 métert. Mindezt úgy, hogy az optimális
áttételezésnek köszönhetően 60 km/óránál csupán 2500 f./perc a percenkénti
főtengelyfordulat.
A modell 35 kW-os változatban is elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is
kihasználhatják az X-ADV képességeit. Amennyiben a motor vásárlását követően
megszerzik a korlátlan vezetői engedélyt, a hivatalos Honda márkaszervizek bármikor
visszaállítják az eredeti állapotot, így a tulajdonosnak nem kell új motort vennie, elég az
ECU szakszerű átprogramozása.
A magas fordulatszámon is kifinomult járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja, míg
a jellegzetes, pulzáló hang a 270° -os főtengely-elékelésnek és a szokatlan
gyújtássorrendnek tudható be. A furat 77, a löket 80 mm. Az összetevők számának
minimálisra csökkentésével sikerült könnyű, hatékony és megbízható konstrukciót
létrehozni. Bizonyos alkatrészek több feladatot is végeznek, a vezérműtengely például a
hűtőfolyadék-szivattyút is hajtja, a kiegyensúlyozó-tengely pedig az olajpumpát is forgatja.
A modern műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 3,6 l/100 km
(WMTC szabvány szerint), tehát – a 13,2 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 360
km-nél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. Végül, de nem utolsó sorban
továbbfejlesztett katalizátor és OBD2-2 érzékelő került a kipufogórendszerbe, hogy az X-
ADV megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak.
Hogy minden helyzetben ideális legyen a működés, elektronikus gázmarkolat, valamint
három előre programozott és egy felhasználó által konfigurálható menetüzemmód áll a pilóta
rendelkezésére. Az üzemmódok között a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolókonzollal
választhat a pilóta.
A Honda által fejlesztett DCT váltót idestova 14 éve gyártják, népszerűségét jól mutatja,
hogy 2010 óta 230 ezer DCT-vel felszerelt Honda fogyott az európai piacon. Mivel a DCT
egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő, hogy pár
perc alatt megszokják a tulajdonosok. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az
1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges,
ezen belül fut utóbbi tengelye, hogy minél kisebb legyen a szerkezet.
A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT váltó egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja
a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal
kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A szerkezet másik érdekessége, hogy a
kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben
szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig
„előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az
utasítást. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos
tengelykapcsoló.
A 2025-ös X-ADV fejlesztésénél különösen nagy hangsúlyt fektettek rá, hogy rendkívül
könnyen és biztonságosan kezelhető legyen indulásnál, valamint 10 km/óránál kisebb
tempónál és az U-fordulókban. Ezt úgy érték el, hogy a gázmarkolat kis mértékű, óvatos
elcsavarására „gyors, ámde gyengéd” teljesítményleadás a válasz.
A korábbi DCT-hez viszonyítva nagy előrelépés, hogy a vezérlőrendszer már nemcsak a
kuplunghenger felé áramló olaj nyomását veszi figyelembe a működési paraméterek
meghatározásánál, hanem a kuplunghengerben uralkodó olajnyomás mértékét is képes
megbecsülni, sőt a visszajelzés erősségét is szabályozza. Mindemellett a DCT is külön
programot kapott a kis tempójú haladáshoz, így éppoly lágyan és gyengéden működik, mint
az elektronikus gázmarkolat (TBW).
Így aztán kijelenthetjük, hogy tényleg minden sebességtartományban kiszámíthatóan,
gyorsan és rángatás nélkül történnek a váltások. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a DCT
tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a
hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek és kifinomultnak érződhet, mint a
hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal
kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani. Az már csak hab a
tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a motorozás, ezáltal a vezetőnek több ideje,
energiája marad a gyorsításra-lassításra, illetve a kanyarokra összpontosítani.
További előnye, hogy a pilóta bármikor használhatja automatikus (AT) vagy manuális (MT)
üzemmódban. Előbbinél a gyárilag programozott váltási séma és a jármű sebessége,
fordulatszáma, valamint az éppen használt fokozat alapján dönt a rendszer a váltás
időzítéséről. Ezzel szemben MT üzemmódban minden a vezetőn múlik, aki a kormány bal
oldalán elhelyezett gombokkal válthat fel és vissza.
Az elektronikus gázmarkolat (TBW) öt automatikus programot választhat arra nézve, hogy
mikor történjenek a váltókapcsolások. 1. szint: Kifinomult, pihentető gurulásokhoz. A
váltások viszonylag alacsony fordulatszámon történnek, és a RAIN menetüzemmód aktív. 4.
szint: Tempós, sportos motorozáshoz. A váltó magas fordulatszámon kapcsol fel és le (az
erősebb motorfék érdekében), a SPORT menetüzemmód aktív. 2. szint: A
vezérlőelektronika középértékeket vesz alapul és a STANDARD menetüzemmódra kapcsol.
Az X-ADV acél csővázra épül, ami nemcsak merev és tartós, hanem arra is lehetőséget
adott, hogy az ülés alatt méretes pakolóhelyet alakítsanak ki a mérnökök. A villaszög 27°, az
utánfutás 104 mm, a tengelytáv 1590 mm, a kormány pedig 39° fokos tartományban
forgatható, így a fordulókör sugara csupán 2,8 méter és roppant könnyű az X-ADV
terelgetése szűk helyeken. Folytatva az érdekes adatok sorát, a 153,5 mm-es első és 150
mm-es hátsó rugóutat, valamint a tekintélyes, sokoldalúságot fokozó 165 mm-es szabad
hasmagasságot kell megemlítenünk, és természetesen az sem mellékes, hogy a modell
nedves tömege csupán 237 kg.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű és húzócsillapítású, patronos
USD teleszkópok terepen, illetve rossz minőségű burkolaton is remek menetkomfortot
szavatolnak, akárcsak az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos központi hátsó rugóstag,
ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel
és U-szelvényekkel erősebbé tett – alumínium lengővillához.
Az elöl 17, hátul 15”-os kerekek ráfjait rozsdamentes küllők kötik össze a kerékaggyal,
igazodva az X-ADV terepes küldetéséhez és kényelemre hangolt futóművéhez. Az erdei
barangolásokat jócskán megkönnyíti, hogy a tervezők terepgumikkal álmodták meg a
modellt, s hogy a nyomásállítás se okozzon gondot, L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak.
Az abroncsok mérete 120/70 R17, illetve 160/60 R15, a hatékony lassításról pedig radiálisan
rögzített, négydugattyús első nyergek és 296 mm-es első tárcsák gondoskodnak, méghozzá
blokkolásgátlóval kiegészítve.
Eredeti Honda Kiegészítők széles választéka és öt felszereltségi csomag garantálja, hogy
minden vásárló saját ízlésére és igényeire szabhassa a X-ADV-t.