Vissza a hírekhez


    
    Komoly változások a Budapest-Hatvan vasútvonalon

A Budapest–Hatvan vasútvonal felújításának következő fázisában, február 4-től decemberig szünetel a vonatforgalom Pécel és Aszód között – a tavaly márciusában elkezdett vasútfejlesztés részeként. A vágányzári menetrendet több fázisra dolgozták ki, a 2019. február 4-én kezdődő ütem május 12-ig tart. 2020 végéig 52 kilométer kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon; a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik, korszerű és akadálymentes állomások, peronok, P+R parkolók, új átjárók, buszfordulók és zajvédő fal is épül. A felújítás ideje alatt összesen 66 busz áll rendelkezésre a vonatpótláshoz. Gödöllőről a pótlóbuszok mellett a H8-as HÉV sűrűbb közlekedéssel biztosítja az eljutást Budapestre, az Örs vezér teréig, a H9-es HÉV-vonalon pedig Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.

 

2019-ben, a 10 hónapos vágányzár ideje alatt a tervek szerint négy állomás és közel 22 kilométer nyíltvonali vonalszakaszt építenek át a vasúti hidakkal együtt. Az elvégzendő feladatok rendkívül feszített munkavégzést követelnek meg, melyre a korszerű pályafelújító berendezések hatékony alkalmazása mellett is csak teljes forgalomkizárás mellett van lehetőség. A vágányzár bevezetését a vonal terepviszonyai is indokolják, az építés kiszolgálása ugyanis a vasút melletti dombos területekről nem oldható meg.

 

A Rákos–Hatvan vonalszakasz fejlesztése a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásának keretében

 

  • 52 kilométeren kétvágányú vasúti pályát építenek át Rákos és Hatvan állomások között. A felújítás utáni sebesség Rákos és Aszód között a terepviszonyok miatt 100-120 km/h; Aszód és Hatvan között 160 km/h lesz. A Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között a harmadik vágány sebessége – a meglévő kettőhöz hasonlóan – 80 km/h lesz.
  • Pécelen, Isaszegen, Gödöllőn, Aszódón és Turán új, széles peronokat, lifteket és gyalogos aluljárókat építenek. Különszintű gyalogos átkelési lehetőségként a bagi megállóhelyen új gyalogos felüljárót létesítenek, liftekkel megoldva az akadálymentesítést.
  • Akadémiaújtelep néven új megállóhelyet hoznak létre Rákos és Rákosliget között, az 508. utcánál. Az új megálló szintén gyalogos aluljárót, lifteket és P+R parkolót kap.
  • Máriabesnyő megállóhelyen is liftet építenek be a jelenleg is meglévő gyalogos aluljáró és a peron közé.
  • Rákosliget, Rákoscsaba-Újtelep, Rákoscsaba, Gödöllő-Állami telepek, Hévízgyörk és Galgahévíz megállóhelyen továbbra is szintbeli, de akadálymentes átvezetés marad.
  • Gödöllőn teljesen átépítik a H8-as HÉV végállomását is.
  • A közúti kapcsolatok közül öt szintbeli átjáró helyett felüljáró épül:
    • Budapesten a XVII. kerületi Cinkotai úton, valamint a Tarcsai út és a Czeglédi Mihály utca kereszteződésénél; Pécelen a Rákóczi utca és a Pesti út közötti új átvezetésnél, az eddigi Rét utcai sorompó helyett; Isaszegen, a város előtti (Pécel felőli) 3103. jelű út és vasút kereszteződésénél és Gödöllőn, a Köztársaság úton.
  • Felújítják a vonal valamennyi vasúti műtárgyát, valamint Budapesten a XVII. Bársonyvirág utcai gyalogos aluljárót; Gödöllőn a Szent-Györgyi Albert utcai közúti felüljárót az egyetemi bekötőúton; valamint Bagon a Dózsa György utcai közúti hidat.
  • Új, fénysorompóval biztosított szintbeli gyalogos átjárók létesülnek Rákosligeten; Rákoscsaba-Újtelep megállóhelyen; Rákoscsaba megállóhelyen; Pécelen a Damjanich utcában és Gödöllőn az Esze Tamás utcában.
  • A fel nem sorolt meglévő közúti és gyalogos átkelőhelyek megmaradnak, de felújítják őket; az aluljáró-építésekkel egyidejűleg elbontják a Pécelen és Gödöllőn található régi állomási gyalogoshidakat.
  • Bagon és Aszódon új Volán-buszforduló létesül, hogy ezzel is javítsák az autóbuszos ráhordást. A vonal mentén már meglévő P+R parkolók megmaradnak; összesen 330 új P+R parkolóhelyet alakítanak ki Akadémia-Újtelepen, Rákoscsabán, Pécelen, Isaszegen, Bagon, Aszódon és Galgahévízen.

 

További állomásfejlesztések

  • Felújítják az állomásépületeket Pécelen, Isaszegen, Máriabesnyőn és Aszódon; Gödöllőn és Bagon pedig teljesen új épület épül.
  • Valamennyi állomáson és megállóhelyen új perontetőket és utastájékoztató berendezéseket létesítenek.
  • A kisebb forgalmú Gödöllő-Állami telepek, Hévízgyörk és Galgahévíz megállónál csak esőbeálló épül.
  • A települések lakott területeinek mentén minden szükséges helyen – összesen 28 kilométeren – zajvédő falat húznak fel, Rákos és Hatvan állomás között pedig új, elektronikus biztosítóberendezés és vonatbefolyásoló rendszer épül.

 

A pályafelújítást követő menetrendi fejlesztések

  • A 80a vonal átépítését követően zónázó menetrendet vezet be a MÁV-START Gödöllő zónahatárral. Óránként két pár zónázó vonat közlekedik majd Budapest és Hatvan között, valamint két pár személyvonat Budapest és Gödöllő között. A zónázó vonat Budapest-Keleti és Gödöllő állomások között nem áll meg.
  • Munkanap reggel páratlan irányban a személy- és a zónázóvonatok 20-20 percenként közlekednek 6:00 és 8:00 közötti érkezésekkel a Budapest-Keletibe.
  • Óránként közlekedik majd gyorsvonat Budapest-Keletiből Egerbe versenyképes eljutási lehetőséget biztosítva az utasoknak.

 

A MÁV-csoport, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a VOLÁNBUSZ, a Magyar Közút, a Budapesti Közlekedési Központ, a Budapest Közút, a  Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. és a kivitelezők a fejlesztési munkák idejére a közlekedők türelmét és megértését kérik. Számos egyeztetést folytattak, hogy a forgalomkorlátozás a lehető legkisebb mértékben zavarja meg a vasúton és a közúton közlekedők mindennapi utazási szokásait. Összehangolták a vonatok, a HÉV-járatok, a pótlóbuszok menetrendjét és a várható utazási igényekhez igazították a mennyiségüket.

 

Változik a vonatmenetrend, pótlóbuszok közlekednek

 

Változások a H8-as és a H9-es HÉV vonalon:

 

Az Örs vezér tere és Kerepes között – a térségből érkező, a szokásosnál várhatóan több utas kiszolgálása érdekében – hétköznap csúcsidőben a megszokottnál kétszer sűrűbben, 7-8 percenként indulnak majd a HÉV-ek. Három helyett hatkocsis vonatok viszik az utasokat a H8-as vonalon hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőben a legtöbb, valamint vasárnap 14 és 20 óra között minden szerelvény esetében.

 

A Gödöllő és Budapest közötti út gyorsabbá tétele érdekében a hétköznap reggeli csúcsidőben egyes HÉV-ek gyorsított vonatként, Cinkota és Kerepes között ezek a gyorsjáratok nem érintik:

  • az Örs vezér tere felé Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, Kórház és Ilonatelep megállóhelyet;
  • Kerepes felé Ilonatelep, Kistarcsa, kórház és Zsófialiget megállóhelyet.
     

A gyorsított vonatok csak a reggeli csúcsidőben közlekednek. Gödöllőről reggel minden második vonat (30 percenként) személyvonatként közlekedik, amely minden állomáson és megállóhelyen megáll. A gyorsított vonatokhoz Kerepesen helyből induló, az Örs vezér tere felé közlekedő személyvonat csatlakozik.

 

A H9-es vonalon, a Csömör és Budapest közötti szakaszon utazóknak, hétköznap csúcsidőben Cinkota állomáson át kell majd szállniuk egy másik, Budapest, illetve Csömör felé tartó szerelvényre. A Csömör és Cinkota közötti vonalszakaszon korszerű motorvonat – az elővárosi vasútvonalakról is ismerhető piros Desiro típusú szerelvény – is közlekedik majd. Hétköznap csúcsidőn kívül, illetve hétvégén továbbra is a megszokott rend szerint, átszállás nélkül lehet utazni ezen a vonalon.

 

Csömör és Kerepes között, munkanap napközben új betétjárat indul H9-es jelzéssel Kistarcsán át, ez a korábbiakhoz képest új utazási lehetőséget jelent mind a csömörieknek, mind a Kerepes felől utazóknak – többek között a kistarcsai kórházhoz vagy a bevásárlóközponthoz. Ezen az új viszonylaton is Desiro szerelvényekkel lehet utazni.

 

Hétvégén nem változik a H8-as és a H9-es HÉV menetrendje, mindkét vonalon a megszokott rend és követési időköz szerint járnak a vonatok. Vasárnap 14 és 20 óra között három helyett hatkocsis szerelvények közlekednek a H8-as vonalon.

 

A HÉV-ek menetrendjéről érdemes előzetesen a www.bkk.hu oldalon vagy a BKK FUTÁR alkalmazásban tájékozódni.

 

Változások a budapesti elővárosi forgalomban:

 

  • Az S80-as személyvonatok csak Budapest-Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan állomások között közlekednek. A Keleti pályaudvar–Pécel viszonylaton óránként két pár, a reggeli csúcsidőszakban – 6 és 8 óra között – három pár vonat közlekedik. Az Aszód–Hatvan viszonylaton óránként egy-egy vonat közlekedik mindkét irányban.
  • Pécel és Aszód között S80-as és G80-as pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az S80-as jelzésű pótlóbuszok Pécel és Aszód között minden állomáson és megállóhelyen megállnak, míg a G80-as jelzésű járatok csak a Bag, Dózsa György út 8. alatti autóbusz-megállóhelyen állnak meg.
  • A Pécel–Hatvan szakaszon gyors pótlóbuszok közlekednek, melyek Gödöllőn, a H8-as HÉV vonalán a Szabadság tér és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A Szabadság tér megállóhelyen biztosítják a csatlakozást a MÁV-HÉV járataira. A vasúti jegyek, bérletek – a nemzetközi menetjegyek és bérletek kivételével – érvényesek a H8-as HÉV vonalán a Gödöllő–Budapest, Örs vezér tere viszonylaton. Aszódot – a lényegesen hosszabb közúti eljutási idő miatt – a gyors pótlóbuszok nem érintik, ezért az eljutást az Aszód és Hatvan állomások között közlekedő személyvonatok, a főváros felől pedig Pécelről a személyvonatokat helyettesítő pótlóbuszok biztosítják.
  • Munkanapokon, csúcsidőben egyes S80-as jelzésű pótlóbuszok csak Pécel és Gödöllő között közlekednek. A késő esti és kora hajnali órákban további vonatpótló járatok is közlekednek Rákos–Hatvan, Rákos–Aszód és Pécel–Hatvan között.
  • A személyvonatokat pótló autóbuszoknál forgalomtechnikai okból több településen jelentősen módosulnak a megállási helyek. Isaszegen a vasútállomást nem érintve, a főútvonalon kijelölt autóbusz-megállóban állnak meg a buszok. Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a pótlóbuszok nem érintik, helyette a Gödöllő, Szabadság téri H8-as HÉV- és az Autóbuszállomás megállóhelyeken állnak meg. A gödöllői Szent István Egyetem a MÁV-HÉV járataival változatlanul megközelíthető. Gödöllő, Szabadság tér megállóban a MÁV-HÉV járataira a csatlakozás biztosított, továbbá az autóbusz állomáson is lesz lehetőség vasúti jegy- és bérletvásárlásra. A gödöllői vasútállomásnál a MÁV-START mobiljegypénztárában válthatnak jegyet az utasok. A MÁV-HÉV járataira pedig a HÉV-végállomáson és Gödöllő, Szabadság tér megállóhelyen a jegy- és bérletvásárlás a BKK automatáiból is biztosított.
  • Munkanapokon reggel gyorsított HÉV vonatok közlekednek Gödöllőtől Örs vezér teréig a HÉV vonalán, amelyek Szentjakab, Zsófialiget, Kistarcsa, Kistarcsa, kórház, valamint Ilonatelep megállóhelyeken nem állnak meg. A kimaradó megállóhelyek változatlan kiszolgálása, illetve a megnövekedő utazási igények miatt betétjárat közlekedik Örs vezér tere és Kerepes között a reggeli és délutáni csúcsidőben.
  • A hét első munkanapját megelőző napokon 14 és 20 óra között Gödöllő és Örs vezér tere között 3 helyett 6 kocsis HÉV-szerelvények közlekednek a megnövekedő utazási igények miatt. A szolgáltatás javítása érdekében a H8-as HÉV vonalon a tervek szerint Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.

 

Változások a távolsági forgalomban:

 

  • A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni InterCity-járatok helyett IC-pótlóbuszok szállítják az utasokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz-megállóhelyről indulnak és oda is érkeznek. Az IC-k és pótlóbuszaik pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe.
  • Hatvanból Budapestre 6:05-kor és 7:15-kor, továbbá a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes megállóból Hatvanig 19:40-kor IC-pótlóbuszok is közlekednek a közvetlen és gyorsabb eljutás érdekében az M3-as autópályán. Erre a három pótlóbuszra a menetjegy, illetve a bérlet mellé is kell pótjegyet váltani, továbbá érvényesek a Budapest-bérletek és a csatlakozó jegyek, bérletek is.
  • A sátoraljaújhelyi sebes és egri gyorsvonatok csak a Hatvan–Sátoraljaújhely és a Hatvan–Eger viszonylatokon közlekednek változatlan menetrend szerint; a miskolci gyors- és a füzesabonyi személyvonatoknak sem változik a menetrendje a Hatvan–Miskolc és a Hatvan–Füzesabony viszonylatokon. A gyors- és sebesvonatok teljes útvonalon gyorsvonati pótjegy váltása nélkül vehetők igénybe.
  • A kör-IC-k csak a Budapest-Keleti pályaudvar–Nyíregyháza, illetve a Nyíregyháza–Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatokon közlekednek.
  • A vonatpótlás ideje alatt összesen 66 pótlóbusz áll rendelkezésre. A miskolci IC-vonatpótlókban csúcsidőben 4-7, peremidőszakokban 3-5, pénteken és vasárnap 6-8 autóbusz közlekedik. A sátoraljaújhelyi sebesvonatot pótló buszjáratokban csúcsidőben 4-7, a peremidőszakokban 2-4, pénteken és vasárnap 5-7 busz szállítja az utasokat. Az egri gyorsvonat helyett csúcsidőben 4-7, a peremidőszakokban 2-4, pénteken és vasárnap 5-7 pótlóbusz, a gödöllői személyvonat helyett 2-3 pótlóbusz közlekedik.
  • A vonatpótló autóbuszok menetrendje pár perc tartalék menetidőt tartalmaz, a vonatból pótlóbuszra, illetve buszról vonatra átlagosan 10–12 perc átszállási idő áll rendelkezésre. Vonatok késése esetén 5-10 perc várakozási idővel kell számolni.

 

Egyéb forgalmi változások:

 

A hatvani vonal vágányzári menetrendje miatt február 4-től március 31-ig az Aszód–Balassagyarmat vonalon csatlakozások miatt több vonat menetrendje módosul. Április 1-jétől május 12-ig Aszód és Galgamácsa állomások között nem közlekednek a vonatok, helyettük vonatpótló buszok szállítják az utasokat. Ebben az időszakban a MÁV-START naponta 5 pár vonatnál – vácrátóti útvonal-hosszabbítással, alternatív kerülő-útirányos csatlakozásokkal – biztosít eljutást a Galgamácsa–Vácrátót–Budapest-Nyugati pályaudvar, illetve a Galgamácsa–Vácrátót–Vác–Nyugati pályaudvar útirányon. Vácrátót és Galgamácsa állomások között a vonatok nem állnak meg. Az Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal állomásai és a főváros között váltott menetjegyek, bérletek a kerülő útirányon át, többletmenetdíj megfizetése nélkül is felhasználhatók.

 

 

 

Jegyváltás, információszolgálat

 

A pótlóbuszokra a pénztárakban, online és a Vonatinfó mobilalkalmazáson keresztül is lehet jegyet vásárolni. A pótlóbuszokra csak érvényes jeggyel lehet felszállni, a buszon nincs fedélzeti jegyváltási lehetőség. A pótlásban távolsági kialakítású autóbuszok vesznek részt, melyeken kerekesszék csak összecsukott állapotban szállítható, kerékpárszállítás pedig nem biztosítható. A vasúti jegyek és bérletek a helyközi autóbuszjáratokra nem érvényesek.

Az átépítés alatt az aszódi állomáson a vasúti pénztár konténerben üzemel majd. Az utasok megfelelő kiszolgálása érdekében a pénztáron kívül egy kisebb váróterem és mosdó is az utasok rendelkezésére áll. A gödöllői vasútállomásnál a MÁV-START mobiljegypénztárában válthatnak jegyet az utasok.

A vonatpótló autóbuszokról átszálló utasok hangos utastájékoztatás segítségével, illetve a jegyvizsgálótól, vagy az állomási személyzettől kaphatnak felvilágosítást a vonatpótló autóbuszok indulási helyéről.

A budapesti Keleti pályaudvaron, a hatvani és az egri állomáson, valamint a miskolci Tiszai pályaudvaron már a pótlást megelőzően, továbbá annak első hétében napközben diákmunkások és hoszteszek szóban és szórólapok segítségével tájékoztatják majd az utasokat.

 

Azokon a településeken élőknek, ahol a pótlóbusz megállóhelynél nem biztosított a jegy- vagy bérletvásárlás, érdemes a vasúti bérletet már a lejárat előtt, az útjukba eső vasútállomáson megvásárolni.

 

Közúti változások

 

A közlekedőknek az országos közúthálózattal kapcsolatosan érdemes még utazás előtt tájékozódniuk az aktuális forgalmi helyzetről, illetve az út- és látási viszonyokról. Ezt megtehetik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu oldalon.

Különösen a reggeli órákban az órás forgalomnagyság Budapest irányába elérte az eltűrhető értéket, mert az M3-as autópálya bevezető szakaszán tavaly átlagosan két-három százalékkal nőtt a forgalom; a csúcsidőszakokban ugyanakkor ennél nagyobb mértékben növekedett a járművek száma. Emiatt a forgalom lelassul még akkor is, ha nincs rendkívüli esemény. Várható, hogy a vonatközlekedés hiánya miatt többen ülnek autóba és a forgalom tovább növekszik az M3-as autópályán, a 3-as főúton és az M31–M0–M3 útvonalon is. Hatvanban a reggeli és esti csúcsban eddig is nehezebb volt az átjutás a városon, illetve egyes csomópontokon. A megnövekedő autóbusz-forgalom miatt várhatóan még hosszabb lesz az átjutási idő.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. minden szükséges üzemeltetési és fenntartási munkát úgy ütemez, hogy azok a reggeli és délutáni csúcsidőszakokat ne érintsék, a pénteki napokra pedig nem terveznek beavatkozásokat. Vagyis hétköznaponként hétfőtől-csütörtökig, reggel 9 és délután 16 óra között végeznek előre ütemezett munkákat, ezt csak azonnali, havaria jellegű beavatkozások írhatják felül.

 

Pótlóbuszok és parkolás a Keletinél

 

A Keleti pályaudvar melletti, Thököly út felőli parkolóban nem lesz korlátozás, a pótlóbuszok a Verseny utcában állnak meg. A Verseny utcában tilos lesz a parkolás a Thököly út és a Jobbágy utca között, mindkét oldalon. Az itt parkoló járműveket a pótlóbuszok akadálytalan közlekedésének biztosítása érdekében elszállítják. A Verseny utca további szakaszán, a Jobbágy utcában és a Murányi utcában a parkolás nem lesz korlátozva.

 

 

MÁV Magyar Államvasutak Zrt.

KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓSÁG

 

 



MTI Hírfelhasználó


 





 

 


Felügyeleti szerv: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, 1015 Budapest, Ostrom u. 23-25.telefonszám: (+36 1 457 7100), honlap: www.nmhh.hu
A weboldal tulajdonosa a Starbox Média Kft. (3300 Eger, Trinitárius út 1.)